Presentation

Bolaget där lärare lyfter lärare – Clockwork växer vidare

Publicerad 15 februari 2017

Karriärlyft för lärare. Delar av ledningen för Clockwork Skolbemanning och Rekrytering skickar kollegan och lärarstudenten Julia Thorsberg uppåt. På bilden syns även Bodil Henriksson, Fred Hussein och Pawel Hedberg. Något skymda är Pernilla Hindsberg och Caroline Martin.
Karriärlyft för lärare. Delar av ledningen för Clockwork Skolbemanning och Rekrytering skickar kollegan och lärarstudenten Julia Thorsberg uppåt. På bilden syns även Bodil Henriksson, Fred Hussein och Pawel Hedberg. Något skymda är Pernilla Hindsberg och Caroline Martin.
– Jag har ett år kvar på min lärarutbildning och möjligheten att jobba genom Clockwork ger mig kunskaper och erfarenheter jag annars inte fått. De ligger absolut i framkant när det gäller villkor och förutsättningar för dagens lärare.
Det säger Julia Thorsberg, kandidatansvarig vid det snabbväxande rekryterings- och uthyrningsbolaget som förädlar den unika kombinationen akademisk kompetens och erfarenhet med snabb service och problemlösning.

Björkvedsbrasan i pensionatet strax utanför Falun sprakar varsamt. Ledningen för Clockwork utbildning och rekrytering pratar en stund efter lunch innan dagkonferensen fortsätter. På agendan finns bland annat kvalitetssäkring under snabb expansion. För under 2017 väntas en fördubbling av antalet pedagoger, skolledare och rektorer för uthyrning. Även rekryteringssidan väntas växa kraftigt.
– Vi har bara funnits i 1,5 år och har haft tillväxt från dag ett. Men vi kompromissar aldrig med vår professionalism, våra värderingar, kvalitet eller vår service till uppdragsgivarna. Skolvärlden är liten och, tro mig, hade vi inte levererat på topp hade vi inte varit i den här oerhört stimulerande situationen idag. Men vi är ännu bara i början av vår resa, säger affärsområdeschef Fred Hussein.

Bred erfarenhet
Fred Hussein, med erfarenhet som rektor i friskola och lärare i kommunala skolor, går vidare och pratar om det han menar gör affärsområdet han leder unikt i branschen:
• Pedagoger styr verksamheten.
• Pedagoger ansvarar för andra pedagoger som hyrs ut.
• Pedagoger sköter kontakten med kunderna i skolvärden.
Konsultchef Pernilla Hindsberg instämmer och utvecklar:
– Genom vår samlade bakgrund som lärare, skolledare och rektorer har vi en stor förståelse för hur det fungerar i skolans värld. Från rektorer som offrar jullov och sommarlov för att planera ihop terminerna, till lärare som mer eller mindre kastas in i en klass första dagen på jobbet, oftast utan stöd och mentorskap.

Kompetens och erfarenhet
Denna kompetens och erfarenhet betyder, självfallet, också att organisationen riggas för att möta de behov man vet finns, och kommer att finnas, i skolans värld och de som arbetar i den. Från yrkesvardagen som möter nyutexaminerade i färska skolor till förhållandena för de som redan finns i yrket, i skolor med långa traditioner.
– De som kommer till oss erbjuds vidareutbildning, supportsamtal, aktiv friskvård och karriärmöjligheter – något som dessvärre är ovanligt för lärare. Sedan får vi inte glömma att vi slår vakt om det roliga i jobbet också. Det ligger närmare till hands att uppleva glädje i yrket när det andra omkring fungerar bättre än man trodde att det kunde göra, säger konsultchef Caroline Martin som förutom att ha arbetat som lärare och skolledare även är psykoterapeut.
Ambitionen att ligga nära sina kunder och sin uthyrda personal betyder fler lokalkontor i framtiden, förutom de elva man redan har. Till rutinen hör också att någon ur ledningen åker ut till den skola där en lärare eller rektor ska rycka in eller anställas. Man vill se skolan, skolgården, lärarrummet, skolsalarna, matsalen, korridorerna – allt med egna ögon.

Affärsområdeschef Fred Hussein diskuterar med konsultcheferna Bodil Henriksson och Caroline Martin.
Affärsområdeschef Fred Hussein diskuterar med konsultcheferna Bodil Henriksson och Caroline Martin.
Känner stämningen
– Men det är bara en del av det hela, säger Bodil Henriksson som jobbat som lärare och gymnasiechef i Stockholmsområdet. Vi vill också känna av stämningen på skolan. Vi vill skaffa oss en så bra helhetsbild som möjligt, annars kan vi inte göra jobbet så bra som vi vill. Med vår erfarenhet märker vi snabbt hur läget är.
Pawel Hedberg började, liksom Julia, på Clockwork under studietiden. Idag är han kandidatansvarig och utvecklar även en satsning kallad friskvårdsåret som ska leda till ytterligare friskvårdsaktiviteter och bättre hälsa inom bolaget.
– Jag tror vi alla är överens om att en bra dag på jobbet är en dag då ett uppdrag gått bra och vi fått tre vinnare: vår kandidat, kunden och skolan som helhet. Sedan gör ju saker som begåvade och högpresterande arbetskamrater, fräscht bubbelvatten och god frukt på kontoret det lättare att ha det roligt på jobbet.
Julia, med ett steg i yrkeslivet, instämmer och får avsluta sittningen framför brasan precis när snön börjat falla på golfbanan utanför:
– Jag tror man måste titta närmare på olika arbetsgivare för att hitta stället man verkligen vill jobba på. Lärare i min generation har större möjligheter att välja för vem, och hur, vi vill jobba än generationerna före oss. Det ska man inte slösa bort, det kan leda till en yrkeskarriär och villkor man inte visste fanns. Jag är inte den enda som upptäckt det.

Clockwork Bemanning och Rekrytering
• Finns på elva orter, från Stockholm till Piteå
• Fokus på skolbemanning, tjänstemän, industri & logistik och chefer
• Skolbemanning startades 2015
• Söker kvalificerad skolpersonal, från förskola till högskola
• Erbjuder avtalsenliga villkor, bra lön och support från engagerade medarbetare

Kontakta: Skolbemanning@clwork.se
Tel: 0200-111 113.
www.clockworkpersonal.se
www.pedagogjobb.nu
Facebook, Twitter, Instagram

www.clockworkpersonal.se