Elisabeth Ennerberg utsågs till Årets lärare

Publicerad 25 april 2018
Text: Annika Wihlborg
Årets Lärare, Elisabeth Ennerberg, gymnasielärare i historia och religion på Täby Enskilda Gymnasium.
Årets Lärare, Elisabeth Ennerberg, gymnasielärare i historia och religion på Täby Enskilda Gymnasium.

På Lärargalan utsågs Elisabeth Ennerberg, gymnasielärare i historia och religion på Täby enskilda gymnasium, till Årets lärare när hon tilldelades det relativt nyinrättade Lärarskapspriset.

Elisabeth har blivit nominerad av skolans elever och utsedd till vinnare av Lärargalans jury. Hon har arbetat som lärare i ett år. Hon blev rörd av motiveringen som hennes elever skickat in. En sak som gör att hon trivs med läraryrket är att dagligen få möta elever och att få utbilda dem i ämnen som hon verkligen brinner för. Elisabeth Ennerberg hoppas att utmärkelsen Årets lärare ska bidra till att ge läraryrket ett uppsving genom att uppmärksamma fantastiska lärare och skolor.
– Det här är en viktig utmärkelse, för det finns så många lärare som verkligen jobbar hårt och behöver uppmärksammas på olika sätt, vilket Årets lärare bidrar till, säger Elisabeth Ennerberg.
– Ett skäl till att eleverna nominerade mig är att nog att jag har roligt på jobbet och verkligen gillar mitt arbete. Alla elever är olika och har varierande behov, där är min viktigaste uppgift att ständigt läsa av situationen. Mitt mål är att få eleverna att förstå att historia är så mycket mer än kungar och årtal, säger Elisabeth Ennerberg.

Aktuella referensramar
Eftersom hon bara hunnit arbeta som lärare i ett år så har hon ännu inte riktigt hittat fram till sin personliga pedagogiska stil. Samtidigt anser hon att det är ett arbete som pågår mer eller mindre hela karriären för de allra flesta lärare.
– När jag får föreläsa om något jag verkligen är intresserad av och märker att jag lyckats engagera eleverna så trivs jag verkligen med mitt jobb. Det kan handla om att ge elever aha-upplevelser eller att få dem att länka ihop aktuella händelser med saker som hänt tidigare i historien. Jag försöker så ofta jag kan dra konkreta paralleller till dagens samhälle och elevernas verklighet när jag undervisar, i både religion och historia, säger Elisabeth Ennerberg.
Hennes målsättning är att aldrig utöva sitt yrke på slentrian, varken nu eller om fem, tio eller tjugo år. Det bidrar förhoppningsvis till att läraryrket känns utvecklande och stimulerande, även på lång sikt.
– Det är lätt att hitta spännande uppslag i mina ämnen, exempelvis att inkludera en historisk biografi som jag läst i undervisningen eller att låta eleverna göra personporträtt på historiska kvinnor som motvikt till männens dominans i historieböckerna, säger Elisabeth Ennerberg.