fbpx
Bildbaserat lärande

Hon skapar bilder till undervisningen

Publicerad 12 oktober 2021
Text: Adrianna Pavlica
Illustratören och elevassistenten Amanda Österman skapar bilder att ha med i undervisningen.

Finska elevassistenten och illustratören Amanda Österman skapar på fritiden en bildbank för lärare.
– Mer bildbaserat lärande behövs. Det positiva är också att det fungerar för alla oavsett språkkunskaper, säger hon.

Som elevassistent på lågstadiet i tvåspråkiga Pargas i Finland började Amanda Österman att teckna åt både lärare och elever.
– Jag blev tillfrågad om jag ville teckna något, till exempel en plansch att hänga upp i klassrummet eller material till undervisningen. Barnen ville ha teckningar på sina husdjur och favoritactionhjältar, säger hon.
Så uppkom idén till Bildassistenten, en bildbank där Amanda Österman samlar teckningarna som hon gör på fritiden, och som lärare kan använda gratis i sin undervisning. När Amanda Österman började arbeta på högstadiet märkte hon att efterfrågan blev ännu större.
– Man kan till exempel använda bilder inom matematiken, där bilden förklarar ett visst sätt att räkna, till exempel skillnad på omkrets och area, hur man mäter höjden eller bredden eller helt enkelt bara en bild som symboliserar viktenheter på lektionen. Man kanske kan ha en bild på elefanter och möss för att komma ihåg. För en del elever är det bra att ha en bild att titta på medan läraren undervisar.

”Många kommer bättre ihåg en text om man kan förknippa den med en bild.”

Stort hjälpmedel
Amanda Österman anser att mer bildbaserat lärande behövs i skolan.
– Jag utgår från hur bilder har spelat roll i min egen skolgång och inlärning. Jag tror att det är ett stort hjälpmedel, för många kommer bättre ihåg en text om man kan förknippa den med en bild, och föreläsningar blir intressantare om man har något visuellt att titta på under tiden, säger hon.
Det positiva är också att bilder kan hjälpa alla elever oavsett språkkunskaper.
– Bilder fungerar för alla. Och om man ska lära sig vad björn heter på finska så är det lättare om man har en bild på en björn, säger Amanda Österman.

Vill inspirera
Hennes teckningar görs på fritiden; ibland hinner hon göra något på matrasten i skolan.
– Jag gör ofta utifrån önskemål men också på eget initiativ, till exempel bilder som handlar om olika flaggdagar och årstider och som jag kan tänka mig behövs. Snart blir det jul och då pysslar jag med lite jultema med historia och vad som faller mig in. Bildbanken utvecklas hela tiden och jag hoppas att fler lärare kan bli inspirerade att använda bilder i undervisningen.