Karan sadlade om till lärare efter tio år som aktieanalytiker

Publicerad 15 februari 2017
Text: Annika Wihlborg

Karan Partovi, arbetar parallellt med sin utbildning som matte-, NO- och tekniklärare på Vinsta grundskola i Vällingby.
Karan Partovi, arbetar parallellt med sin utbildning som matte-, NO- och tekniklärare på Vinsta grundskola i Vällingby.
I takt med att lärarbristen tilltar överväger allt fler som tidigare arbetat inom andra yrken att sadla om till lärare.

En av dem är Karan Partovi, som har en civilingenjörsexamen i teknisk fysik och en kandidatexamen i ekonomi och efter tio år som aktieanalytiker på Nordea valde att påbörja en tvåårig kompletterande lärarutbildning via Teach for Sweden. Parallellt arbetar han som matte-, NO- och tekniklärare på Vinsta grundskola i Vällingby.
– Jag trivdes bra med mitt arbete som aktieanalytiker, de sista åren arbetade jag även mycket med ansvarsfulla investeringar. Samtidigt funderade jag mycket på vad jag egentligen vill och brinner för. Efter att ha föreläst om ansvarsfulla investeringar upptäckte jag att jag trivdes i rollen som pedagog. Jag funderade också mycket på vad jag egentligen ville ägna mig åt i framtiden. När jag såg en annons om Teach For Swedens tvååriga utbildningsprogram för akademiker med ämneskunskaper inom exempelvis matte och NO så bestämde jag mig för att byta yrke, säger Karan Partovi.
Just möjligheten att kunna börja arbeta som lärare från dag ett tack vare ämneskunskaperna i matematik, fysik och teknik och samtidigt läsa in pedagogiken parallellt gjorde att yrkesbytet kändes mer attraktivt för Karan än om han hade behövt studera på heltid i flera år innan han kunde börja jobba som lärare. Nu har han jobbat som lärare i 1,5 år. Han arbetar åttio procent och studerar samtidigt på sjuttiofem procent. Om ett halvår räknar Karan med att kunna få sin lärarlegitimation.
– Jag trivs jättebra som lärare, mitt nya yrke är en skarp kontrast mot mitt tidigare jobb som aktieanalytiker. Då tillbringade jag mycket tid framför datorn, nu har jag ett mer utåtriktat arbete bland eleverna. Redan från min första dag fokuserade jag mycket på att etablera starka relationer till mina elever. Det är just mötet med eleverna som gör läraryrket så roligt och givande. Det känns också bra att arbeta med något som verkligen är meningsfullt, säger Karan Partovi.

Vill jobba med skol­utvecklingsfrågor
I jobbet som lärare har han stor nytta av sin tidigare yrkesbakgrund. Han är samtidigt glad att han gav sig in på läraryrket som 35-åring snarare än som nyutexaminerad 25-åring och uppskattar möjligheten att även individer med annan bakgrund än en traditionell lärarexamen kan sadla om till lärare via satsningar som Teach for Sweden.
– Jag känner mig priviligierad som får undervisa i ämnen som jag verkligen brinner för och samtidigt etablera en varm och nära relation till mina elever. Min erfarenhet från näringslivet gör att jag kan betrakta skolans värld med andra ögon, vilket är en tillgång i mitt arbete. På sikt hoppas jag kunna arbeta med skolutvecklingsfrågor i någon form, säger Karan Partovi.