Prisad lärare

Läraren som vill berätta

Publicerad 11 februari 2020
Text: Adrianna Pavlica Foto: Lärargalan
Kerstin Dahlin prisades som Årets mellanstadielärare på Lärargalan. Foto: Lärargalan
Kerstin Dahlin prisades som Årets mellanstadielärare på Lärargalan. Foto: Lärargalan

Mellanstadieläraren Kerstin Dahlin prisades på Lärargalan för sin passionerade stil i klassrummet.
– Jag tycker ju att det är så hejdlöst roligt att undervisa, säger hon.

Kerstin Dahlin har arbetat som mellanstadielärare i 20 år. Numera undervisar hon på Ärla skola i Eskilstuna.
– Man kan säga att jag inte valde läraryrket, utan läraryrket valde mig. Jag hamnade alltid där till slut, jag insåg att jag passade för att vara lärare och jag har aldrig ångrat mitt val, bara blivit säkrare, säger hon.
Just mellanstadieåldern tycker Kerstin Dahlin är optimal.
– Det är den roligaste åldern att jobba med, då eleverna är lagom små för att kunna vara lekfulla men tillräckligt stora att diskutera med. På mellanstadiet finns möjligheten att jobba med många ämnen som klasslärare vilket jag tycker är roligt. Dessutom får man på nära håll följa elevernas utvecklingsresa under tre år.

”Det är förstås fantastiskt roligt med priset, och lite chockartat”

Passionerad och hjälpsam
Kerstin Dahlins elever nominerade henne till priset som Årets mellanstadielärare, och på Lärargalan i november tog hon emot priset. I motiveringen beskrivs Kerstin Dahlin som bland annat inspirerande, hjälpsam och passionerad.
– Det är förstås fantastiskt roligt med priset, och lite chockartat. Det är roligt att det är eleverna som nominerat mig och att de uppskattar det jag gör. Det är på sätt och vis eleverna som har vunnit priset för tillsammans gör vi ett jättejobb. Det är eleverna som gör en lärare, säger hon.
Hennes passionerade stil i klassrummet har sin förklaring.
– Eftersom jag är så löjligt intresserad av allting omkring mig märks det verkligen på mig att det är roligt att få berätta saker för eleverna. Det bara pyser ut önskan om att få berätta, jag blir väldigt entusiastisk och det syns på mig att jag tycker att kunskaper är intressanta. Jag försöker att trycka på det i klassrummet, att inget är tråkigt. Jag tror att eleverna tar intryck av det, säger Kerstin Dahlin.

Delar med sig
Hon har också grundat Facebook-gruppen ”Utmanande undervisning” med närmare 26 000 medlemmar.
– Där delar jag med mig av idéer, tips, inspiration och tankar, så en del av passionen finns där så att också andra lärare kan ta del av den.