Camilla Askebäck Diaz utsågs till Sveriges bästa lärare

Publicerad 15 februari 2017
Text: Annika Wihlborg

Camilla Askebäck Diaz på Södermalmsskolan i Stockholm. Foto: Kristina Alexanderson
Camilla Askebäck Diaz på Södermalmsskolan i Stockholm. Foto: Kristina Alexanderson
Camilla Askebäck Diaz, som är matematik- och NO-lärare för årskurs nio samt förstelärare i digitala verktyg på Södermalmsskolan i Stockholm, utsågs i våras av Sydsvenska Handelskammaren till Sveriges bästa lärare. Hennes förmåga att integrera digitala verktyg i undervisningen bidrog till utmärkelsen.

Hon fick utmärkelsen för sin förmåga att utveckla nyskapande och inspirerande lektioner i matematik och naturvetenskap och för att hon hjälper alla elever att nå sin fulla potential. Ytterligare ett skäl till att Camilla Askebäck Diaz utsågs till årets lärare är att hon med pedagogisk skicklighet och moderna metoder som anpassats till ungas digitala verklighet förklarar svåra processer och koncept.
– Det faktum att mina elever nominerade mig till utmärkelsen känns ärofullt och som ett tydligt kvitto på att vårt arbete i klassrummet är viktigt och betydelsefullt, säger Camilla Askebäck Diaz.
– Utmärkelsen betyder jättemycket för mig, den sporrar mig att inspirera andra och att fortsätta utvecklas som lärare. En bra lärare kombinerar ett gediget ämnesinnehåll med digital teknik och relevanta varierade uppgifter, vilket stimulerar eleverna till ökat lärande. I min undervisning är det viktigt med goda relationer till eleverna och att alltid utgå ifrån deras förutsättningar, säger hon.
Vid sidan av sin lärarroll håller Camilla i föreläsningar och workshops kring IKT-verktyg, undervisning och iPads. Hon har även skrivit boken ”Surfplatta i undervisningen”.
– Jag har varit intresserad av digitala pedagogiska verktyg så länge jag kan minnas. Jag har läst flera kurser med fokus på digital pedagogik, bland annat en distanskurs i digitalt lärande på Umeå universitet, säger Camilla Askebäck Diaz.

Camilla Askebäck Diaz tips till andra lärare:
• Våga prova dig fram med digitala verktyg. Om du exempelvis ska ha en lektion där du tänkt låta eleverna använda en specifik app, men inte har full koll på samtliga funktioner i appen så tveka inte att prova. Förklara för eleverna att du inte behärskar alla funktioner så hjälps ni åt att lösa det. Så länge du har en tydlig pedagogisk inramning för lektionen så löser sig det tekniska efter hand.
• Tillvarata det kollegiala lärandets möjligheter. Kollegialt lärande är viktigt för lärares professionella utveckling. Tveka inte att ställa frågor och söka stöd från andra lärare via sociala plattformar som Facebook och Twitter. Se också till att du får rätt utbildning och stöttning kring just digital utveckling.
• Låt pedagogiken fungera som en grund och de digitala verktygen som ett stöd. Ett genomtänkt pedagogiskt upplägg bör alltid utgöra grunden i undervisningen. Därefter kan digitala verktyg adderas för att tillföra mervärde i undervisningen.