Här kan lärare fokusera på sina ämnen

Presentation

Hanna Järphagen Weström, lärare i svenska och SO och Mikael Östling, rektor på Internationella Engelska Skolan i Uppsala. Foto: Dan Pettersson
Hanna Järphagen Weström, lärare i svenska och SO och Mikael Östling, rektor på Internationella Engelska Skolan i Uppsala. Foto: Dan Pettersson
Internationella Engelska Skolan är en av Sveriges ledande friskolor med ambitionen att vara landets bästa skola. På Engelska Skolan i Uppsala når medarbetarnöjdheten skyhöga nivåer och har aldrig varit under 95 procent.

Internationella Engelska Skolan i Uppsala är en dynamisk skola för årskurserna 4–9. Skolan följer den svenska läroplanen och undervisningen bedrivs på engelska och svenska beroende på ämnet. Den är idag Uppsalas största grundskola med 740 elever och 75 anställda.
Hanna Järphagen Weström undervisar i svenska och SO och arbetade 14 år i kommunal skola innan hon sökte sig till Engelska Skolan i Uppsala 2012.
– Jag sökte hit därför att jag höll på att tappa all den glöd jag hade när jag började som lärare, på grund av att skolan där jag var innan jag kom hit inte fungerade som jag tycker att en skola ska fungera. Jag ville fortsätta utvecklas och det tycker jag att jag gör här. Jag trivs verkligen, berättar Hanna och tillägger:
– Den största fördelen är att min tid i klassrummet går åt till att undervisa. Jag slipper ägna tid åt disciplinära sysslor i och med att reglerna är så tydliga. Alla vet vad som förväntas, och det underlättar mycket. Som nyanställd blir du också väl omhändertagen av dina kollegor, vilket jag tyckte var väldigt skönt då jag kom hit, trots alla mina tidigare år som lärare.

Starka övertygelser styr undervisning
Internationella Engelska Skolan har lång och djup erfarenhet inom utbildning och är inne på sitt 22:a år som friskola i Sverige. Redan från starten formulerade grundaren Barbara Bergström tre starka övertygelser som präglar undervisningen:
• Behärska engelska språket – ”nyckeln till världen”.
• En lugn och trygg skolmiljö där lärarna kan undervisa och eleverna lära sig.
• Höga akademiska förväntningar och ambitioner med övertygelsen att varje barn kan lyckas oavsett social bakgrund.
– Generellt har Internationella Engelska Skolan satsat på ett mycket tydligt skolledarskap. Är du rektor på en av skolorna är det synlighet, tydlighet och kommunikation som gäller. Våra skolor präglas också av en internationell atmosfär. På vår skola kommer nästan hälften av personalen från ett annat land och upp till hälften av undervisningen sker på engelska, berättar Mikael Östling, rektor i Uppsala.

Höga förväntningar på varandra
Det du bör ha med dig när du söker till Engelska Skolan är ett driv och en vilja att utvecklas som lärare, framhåller Mikael Östling.
– Du får en miljö där undervisningen är det centrala. Höga förväntningar är vår standard. Vi jobbar hårt med oss själva i ledningen och inom lärarkollegiet, vilket innebär att vi är tydliga mot eleverna med att vi har höga förväntningar på dem också.
– Internationella Engelska Skolan har ambitionen att vara Sveriges bästa skola. Det innebär att du kommer in i en miljö där alla runt omkring dig vill göra något väldigt bra för eleverna. För en nyexaminerad lärare är det en fantastisk möjlighet att få komma direkt in i en sådan organisation där alla hela tiden vill framåt.

Många utvecklingsmöjligheter
Hanna Järphagen Weström vill också peka på de kompetenshöjande möjligheter och karriärmöjligheter som erbjuds inom såväl skolan som organisationen i stort.
– På vår skola arbetar vi kontinuerligt med olika projektprogram där vi läser ett ämne och diskuterar. Vi har också regionala konferenser där våra skolor i en viss region samarbetar och träffas en gång per år för att diskutera ett utvalt pedagogiskt ämne.
– Internationella Engelska Skolan erbjuder också interna ledarskapsutbildningar som en väg till framtida skolledarskap, tillägger Mikael Östling.

Speciell gemenskap i kollegiet
Det finns också en rörlighet mellan skolorna, konstaterar Mikael Östling.
– Många av våra lärare i Uppsala har en bakgrund på Engelska Skolan i andra städer. Det visar att man vill stanna kvar i organisationen. Medarbetarnöjdheten på vår egen skola är skyhög. Vi har aldrig varit under 95 procent i medarbetarnöjdhet, vilket är fantastiskt.
Att många är nöjda och vill stanna kvar har också med den sociala biten att göra, framhåller Hanna Järphagen Weström.
– När du flyttar hit från ett annat land så kanske du inte känner så många. De du lär känna först är kollegorna, så skolan blir som en del av en familj. Vi har mycket aktiviteter där vi umgås även utanför arbetet. Vi firar alla varianter av högtidsdagar, inte bara de svenska, vilket bidrar till en alldeles speciell gemenskap i kollegiet. Att trivas med varandra även socialt är värt väldigt mycket.

Internationella Engelska Skolan
Internationella Engelska Skolan startade 1993 och är Sveriges största fristående grundskoleverksamhet. Verksamhetsåret 2016/2017 går drygt 21 400 elever i Sverige i företagets 29 grundskolor i årskurserna 4–9 och Internationella Engelska Gymnasiet på Södermalm i Stockholm. Grundskolorna finns i Bromma, Borås, Enskede, Eskilstuna, Falun, Gävle, Halmstad, Hässelby, Hässleholm, Huddinge, Johanneberg, Järfälla, Jönköping, Karlstad, Kista, Krokslätt, Liljeholmen, Linköping, Lund, Nacka, Skärholmen, Sundsvall, Tyresö, Täby, Umeå, Uppsala, Västerås, Älvsjö och Örebro.
I augusti 2017 öppnar fyra nya skolor i Hässleholm, Landskrona, Södertälje och Årsta.
www.engelska.se

www.engelska.se
Publicerad: 15 februari, 2017