KVA hyllar lärare för natur­vetenskapliga insatser

Publicerad 7 april 2016
Text: Christina B. Winroth

Jenny Wickholm, förstelärare på Sigfridsborgs skola i Nacka.
Jenny Wickholm, förstelärare på Sigfridsborgs skola i Nacka.
Varje år delar Kungliga Vetenskapsakademien ut fyra priser till lärare som genom entusiasm, nya idéer och engagerande arbete väcker elevers intresse för matematik, fysik, kemi, biologi, naturkunskap och NO. Två av dessa lärare återfinns i grundskolorna.

För Jenny Wickholm är utmärkelsen ett fint kvitto på att hennes engagemang och arbete som förstelärare, med ansvar för NO-undervisningen i samtliga fjärdeklasser, uppmärksammats. På frågan hur hon lyckats fånga elevernas intresse för NO-ämnena, svarar hon:
– Gillar man det man håller på med, blir det ganska lätt att vara kreativ, engagerad och drivande. Det klassen ska lära sig är minst lika intressant för mig själv som för mina elever. I fjärde klass är eleverna dessutom fortfarande väldigt vetgiriga. Det tillsammans med min egen inneboende nyfikenhet driver mig att hela tiden utforska nya vägar för att fostra till fortsatt nyfikenhet inför sin omvärld där NO-ämnena har en central plats, konstaterar Jenny Wickholm.

Modern teknik
Genom att använda modern teknik, som att koppla upp ett mikroskop mot en interaktiv tavla bygger Jenny exempelvis bort svårigheten att själv hantera ett litet mikroskop.
– På tavlan kan vi zooma in och tillsammans studera och prata om det vi ser. Härtill finns idag många fina digitala modeller som kan åskådliggöra naturvetenskapliga företeelser som planeternas och månarnas rörelser, deras inbördes förhållande och hur allt hänger ihop med årstidsväxlingarna.
Med hjälp av surfplattor gör eleverna också egna filmer om olika naturvetenskapliga fenomen.
– Om du ska förklara något för andra, måste du först själv förstå hur saker och ting hänger ihop. Film är lättillgängligt och är dessutom enkelt att spola fram och tillbaka och se återupprepade tillfällen. Det främjar inlärningen. När det kommer till kraft och rörelse finns det appar som gör att eleverna kan hoppa från gungan med mobilen i fickan för att sedan kunna avläsa resultatet. Det lyfter elevernas känsla av att vara riktiga vetenskapsmän som utforskar världen. Kan vi behålla och utveckla elevernas nyfikenhet blir det inte svårt att bedriva NO-undervisning, fastslår Jenny Wickholm.

Rymdforskning
Jenny Jansson är den andra av de två pristagarna, och även hon förstelärare i grundskolan. I sina högstadieklasser har hon bokstavligen tagit fysikundervisningen till nya höjder. Från att ha ägnat elevens val åt att låta ungdomarna ta en jägarexamen, och härigenom fånga intresse och leka fram läs- och skrivlust, har Jenny bland annat utvecklat undervisningen till att omfatta ett samarbete med ESA, European Space Agency.
– Genom själv få delta i en av ESA:s lärarfortbildningar vid Universitet i Nordland, där jag studerar fysik på deltid, har mitt didaktiska tänk fått ännu mer bärkraft. Som exempel skjuter vi med hjälp av tryckluft upp raketer. Vi har också byggt farkoster för att skydda äggs nedflygningar från höga platser.
Listan över Jennys innovativa undervisning kan göras lång men omfattar bland annat att hennes elever kunnat se och prata med ESA-astronauten Samantha Cristoforetti, svävandes på rymdstationen ISS i direktsändning. I maj ska det arrangeras tivolifysik på Ludvika marknad. Idén fick Jenny då skolan förra hösten deltog vid ett liknande projekt på Liseberg där karuseller användes som laborationsutrustning.

Tivolifysik
– Under två timmar kommer vi att hyra nöjesfältet för att låta samtliga åttondeklassare i kommunens få laborera i karusellerna. Vi tittar på kraft, rörelse och ska även ha ett lottstånd med chokladhjul för att känna på sannolikhetslära.
För att utveckla undervisningen ytterligare, och göra lite större avtryck, skulle Jenny absolut kunna tänka sig att forska lite i naturvetenskaplig didaktik.
– Det är i klassrummet som utvecklingen sker, det vill jag inte lämna. Men en delad tjänst mellan undervisning och forskning, där jag med rätt handledare kan blicka framåt, vore väldigt spännande, avslutar Jenny Jansson.

Jenny Jansson, förstelärare på Kyrkskolan i Ludvika. Foto: Peter Ohlsson
Jenny Jansson, förstelärare på Kyrkskolan i Ludvika. Foto: Peter Ohlsson