Hitta vägar för att aktivera elevernas läshjärnor

Publicerad 15 februari 2018
Text: Anette Bodinger

Foto:Shutterstock
Foto:Shutterstock
– Jag försöker hitta ämnen som engagerar, väcker känslor och aktiverar elevernas läshjärnor. Det säger Fredrik Sandström, grundskollärare på Gäddgårdsskolan i Arboga som prisats av Svenska Akademien för att ha väckt unga människors intresse för svenska språket och litteraturen.

Fredrik Sandström, högstadielärare vid Gäddgårdsskolan.
Fredrik Sandström, högstadielärare vid Gäddgårdsskolan.
Svensklärarpriset instiftades 1987 av Svenska Akademien. Priset tilldelas varje år en lärare som genom sin gärning stimulerat ungdomars intresse för svenska språket och litteraturen. Prissumman består av 50 000 kronor till läraren samt 30 000 kronor till den skola där läraren har sin verksamhet förlagd. I år var Fredrik Sandström, högstadielärare vid Gäddgårdsskolan i Arboga kommun, en av tre pristagare.
– Utmärkelsen ser jag som ett erkännande för att elevperspektivet är viktigt, en bekräftelse på att det jag gör är bra.
Hans eget litteraturintresse vaknade tidigt.
– Det började med Alfons Åberg som sedan ledde vidare till annan läsning och upptäckten att det finns andra som också funderar på frågor kring vänskap, lojalitet, svek, hemligheter, ja alla dessa stora frågor som finns i riktigt bra litteratur. Jag har alltid funnit en inre ro när jag läst böcker.

Måste beröra
En grundsten i hans eget arbete är därför att välja arbetsmaterial med omsorg.
– Texterna måste beröra och kännas angelägna för eleverna.
En käpphäst i undervisningen är att inte värdera ungdomars val av läsning.
– Visst, det finns litteratur som är bättre eller sämre i den mening att det finns kvalitet eller djup i texterna, som möjliggör olika saker. Men jag tror att vi gör eleverna en björntjänst om vi börjar sortera i bra och dålig litteratur, risken är stor för att vi stänger dörrar istället för att öppna dem.
Ett tips till andra lärare som vill väcka elevers intresse för litteratur är att bildligt talat sätta sig själva i klassrummet.
– Med det menar jag att ägna en tanke åt vad man själv intresserade sig för i den åldern. Jag försöker använda mig av olika livsfrågor som ungdomar funderar på. Genom att aktivera dessa frågor väcks oftast känslor vilket gör att det hela blir mer angeläget. På så vis kan texter föda nya tankar hos eleverna som gör att de växer både som individer och som grupp, säger Fredrik Sandström.