På Lärargalan 2016 utsågs Hanna Orrling, som är biologilärare på Procivitas privata gymnasium i Helsingborg, till årets gymnasielärare. Utmärkelsen, som baseras på nomineringar från elever, känns som en bekräftelse på att hon gör ett bra jobb och bidrar även till att stärka engagemanget som lärare.
– Jag är utbildad molekylärbiolog, men valde att även utbilda mig till lärare i biologi och naturvetenskap eftersom jag fastnade för yrket och tyckte att det lät spännande. Jag har nytta av min molekylärbiologiutbildning i undervisningen, inte minst om en elev vill fördjupa sig inom exempelvis farmakologi eller andra områden där jag har en gedigen kompetens, säger Hanna Orrling.
Hennes undervisning präglas av ett starkt engagemang och intresse för sina ämnen, främst olika typer av biologi. Att förmedla det engagemanget på olika sätt är en av Hanna Orrlings främsta drivkrafter. Hennes undervisning karakteriseras också av en vilja att förmedla djupa kunskaper i biologi och en tydlighet kring vad som är fokus för och vilka nya kunskaper eleverna bör ha med sig efter varje lektion.
Positiv uppmärksamhet
– Jag använder relativt traditionella undervisningsmetoder, men är noga med att variera mig och undervisa på ett sätt som väcker elevernas lust till ämnet. Jag hoppas verkligen att den passion jag känner för biologiämnet smittar av sig på eleverna. Det är bra att den här typen av pris som årets gymnasielärare fått allt mer uppmärksamhet på senare år, det bidrar till att skapa positiv uppmärksamhet kring läraryrket, säger Hanna Orrling, som varit lärare i åtta år och har arbetat på Procivitas i fem år.
Hon utsågs till årets gymnasielärare i samband med att hon var föräldraledig och blev både överraskad och glad av att läsa elevernas motiveringar. Priset har gett henne förnyad inspiration och har ytterligare stärkt engagemanget för sitt ämne och läraryrket.
– En bra gymnasielärare har förstås djupa ämneskunskaper, men har också ett brinnande engagemang och förmågan att förmedla kunskaperna till andra på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Jag har satt upp mina mål som lärare med de lärare jag själv inspirerats av under min utbildningstid som måttstock. När man som jag tycker att naturvetenskap är det häftigaste som finns så lyser det igenom, säger Hanna Orrling.