Presentation
SiS ungdomshem Bärby

I SiS skola får Jon tid för varje elev

Publicerad 12 oktober 2021
Foto: Mikael Wallerstedt
En ovanlig arbetsplats med en på många sätt vanlig skola. Jon Sjökvist har aldrig ångrat att han bytte en kommunal grundskola mot skolan på SiS ungdomshem Bärby. Här får han all tid han behöver för varje elev. Foto: Mikael Wallerstedt
En ovanlig arbetsplats med en på många sätt vanlig skola. Jon Sjökvist har aldrig ångrat att han bytte en kommunal grundskola mot skolan på SiS ungdomshem Bärby. Här får han all tid han behöver för varje elev. Foto: Mikael Wallerstedt

Jon Sjökvist jobbade på en kommunal skola i Uppsala i arton år. Sedan bytte han till skolan på SiS ungdomshem Bärby. Ett val han aldrig ångrat.
– Här får jag möjlighet att räcka till för just de elever som behöver allra mest stöd. Jag kan ge dem en chans till förändring.

Till Bärby, som drivs av Statens institutionsstyrelse, SiS, kommer pojkar som omhändertagits enligt LVU (Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga), eller dömts för grova brott enligt LSU (Lag om verkställighet av sluten ungdomsvård). Ungdomshemmet ligger bara en kvarts bilresa från centrala Uppsala, men avståndet mellan Jon Sjökvists två skolvärldar är betydligt större än så. Lektioner med trettio ungdomar, som efter fyrtio minuter ersatts med trettio nya, har han bytt mot undervisning med mellan en och fyra elever i taget.

Klicka här för att se våra lediga lärartjänster på SiS

Här finns tid och resurser för varje elev
När Jon Sjökvist, som är ämneslärare i svenska och engelska, ville pröva något nytt efter många år på samma skola visste han inte mycket om vare sig Statens institutionsstyrelse eller Bärby. Idag är han glad att han ändå tog steget. Pojkarna i ungdomshemmets nybyggda och välutrustade skola skiljer sig inte alltid så mycket från de han stötte på i den ”vanliga” skolan. Den stora skillnaden är i stället resurserna, tiden och intresset han kan lägga på varje enskild elev.
– Bara upplevelsen att ”jag också kan” ökar motivationen till att lära sig mer. Många har kanske använt skoltiden till annat än lärande och haft strategier för att undvika lektionerna. Så fort läraren sagt ”kan du ta ned fötterna från bänken” så har de dragit, eller ställt till med något för att inte behöva visa att de inte kan. Här får de en chans att visa att de faktiskt visst kan. De elever som är här lite längre tid tar kanske flera betyg, och de blir väldigt stolta över det.

Glädjen är att se när det vänder
SiS skola är ingen isolerad ö i skolvärlden. Jon Sjökvist och hans kollegor samlar in information, betyg och omdömen från tidigare skolor och ser till att överlämnandet till den skola som tar vid efter SiS blir så bra som möjligt. Ungdomarna har ofta haft en trasslig skolbakgrund, men det finns alltid något att bygga på. Det gäller bara att komma över motståndet och hitta självförtroendet och lusten att lära. Hur gör man det?
– Jag tror att nyckeln är att börja fråga ”har du något mål med skolan, något du vill uppnå?” Det som får eleverna att kicka igång kan vara att jag ganska snart ser vilken nivå de ligger på och låter uppgifterna ligga där eller strax över så att de börjar klara av dem. De ser att de lyckas. Det är det som ger mig glädje i jobbet – att se när det vänder. Med de här ungdomarna är det särskilt roligt eftersom skolan kan vara det mest positiva i deras liv bland alla rättegångar och behandlingar, säger Jon Sjökvist.
– Det blir lättare för mig att ha förväntningar här än i en stor klass eftersom jag kan sitta bredvid och hjälpa till att uppfylla dem. Jag har möjlighet att verkligen hjälpa elever som jag ser har kunskaperna att komma över tröskeln.

Aldrig rädd på jobbet
SiS skola är en resursstark skola i en ovanlig miljö. För lärare finns stora möjligheter till utveckling och vidareutbildning, arbete i team med andra kompetenser och gemenskap i ämnesnätverk. Samtidigt är det en skola för inlåsta ungdomar som har psykosociala problem och som inte sällan har begått allvarliga brott. Jon Sjökvist blundar inte för det, även om han aldrig är rädd på jobbet. Det är viktigt att ha ett låg­affektivt bemötande och försöka varva ner om någon varvar upp.
– Men det är färre sådana situationer här än i en vanlig skola. Under mina snart sju år här har vi haft kanske någon enstaka. Ungdomarna litar på skolpersonalen, säger han och hoppas att fler lärare ser SiS som en möjlig och attraktiv arbetsgivare. Han vet ju vad han talar om.
– Här kan vi ge ungdomar en ny chans att lyckas.

Teamarbetet är viktigt. Jon Sjökvist arbetar nära sina lärarkollegor, men också med ungdomshemmets psykologer. Allt för att få en så mångsidig bild av ungdomarna som möjligt. Foto: Mikael Wallerstedt
Teamarbetet är viktigt. Jon Sjökvist arbetar nära sina lärarkollegor, men också med ungdomshemmets psykologer. Allt för att få en så mångsidig bild av ungdomarna som möjligt. Foto: Mikael Wallerstedt

Klicka här för att se våra lediga lärartjänster på SiS

SiS

SiS är en statlig myndighet som ansvarar för tvångsvård av ungdomar med stora psykosociala problem, missbruk och kriminalitet. Våra ungdomshem finns över hela Sverige. Alla har en skola med behöriga lärare, elevhälsa, studie- och yrkesvägledare och andra viktiga stödfunktioner under ledning av en rektor som samordnar det pedagogiska arbetet.
Som lärare hos SiS är du med och väcker lusten att lära hos unga som ofta har en mycket trasig skolbakgrund. Du har en viktig uppgift, och stora möjligheter att utvecklas i ditt jobb.
SiS skola är en vanlig skola i en ovanlig miljö.

Läs mer om att arbeta som lärare hos oss på: www.stat-inst.se/jobba-hos-oss/jobba-som-larare/

Läs mer om SiS på: www.stat-inst.se