Från civilekonom till gymnasielärare

Publicerad 29 januari 2016
Text: Cristina Leifland

Liselotte Hemström, ämneslärare i företagsekonomi, marknadsföring, affärsjuridik och entreprenörskap på Påhlmans gymnasium i Stockholm.
Liselotte Hemström, ämneslärare i företagsekonomi, marknadsföring, affärsjuridik och entreprenörskap på Påhlmans gymnasium i Stockholm.
Efter många år som civilekonom var Liselotte Hemström redo för nya utmaningar. Genom att komplettera sin utbildning är hon nu behörig lärare.
– Jag får användning av hela min tidigare kompetens, samtidigt som jag får arbeta med ungdomar i ett helt nytt yrke, säger hon.

Liselotte blev färdig civilekonom 1992 och arbetade sedan inom bank- och finanssektorn. Hon fick pröva på många olika roller, men efter flera år i branschen ville hon byta inriktning och möta nya utmaningar i sin karriär.
– Jag ville kunna utnyttja den examen och erfarenhet jag redan hade som civilekonom och inte behöva plugga in en helt ny lång utbildning. Eftersom jag arbetat en hel del som projektledare och varit lagledare för ungdomar visste jag dessutom att jag trivdes med tydliga mål, i en utbildande roll och även med ungdomar, berättar hon.
Liselotte beslöt sig för att söka till KPU, Kompletterande pedagogisk utbildning, på Stockholms universitet, för att kunna sadla om till lärare. Programmet omfattar tre terminers studier, 90 högskolepoäng, och riktar sig till personer som redan har ämnesstudier från universitet eller högskola och som vill komplettera med pedagogik för att få behörighet att arbeta som ämneslärare. Liselotte läste bland annat kurser i pedagogik och specialpedagogik, didaktik samt betyg och bedömning.
– Det ingår också mycket praktik och det var under de perioderna som jag verkligen lärde mig yrket. Jag fick hålla egna lektioner och det var både utmanande och kul, berättar hon.

Lätt hitta jobb
Hon märkte redan under utbildningen att hennes kompetens var eftersökt och hade inga problem att få jobb när hon var klar. Hon gjorde praktik på Tensta gymnasium under sin utbildning och när hon var klar arbetade hon på bland annat Tibble gymnasium i Täby, YBC-gymnasiet i Nacka och NTI-gymnasiet i Stockholm. Liselotte jobbar nu som ämneslärare i företagsekonomi, marknadsföring, affärsjuridik och entreprenörskap på Påhlmans gymnasium i Stockholm.
– Jag kan utnyttja hela min kompetens och har enorm nytta av att jag faktiskt har jobbat inom områden som många av mina elever också siktar på att arbeta med. Det ger trygghet och stärker mig i min lärarroll och jag märker att såväl elever som föräldrar uppskattar det, säger hon.
För Liselotte visade sig karriärbytet från ekonom till lärare vara helt rätt och hon har aldrig ångrat sitt val.
– Det finns en inneboende mening med att vara lärare och det är väldigt roligt och berikande att arbeta med unga. För mig är det enormt tillfredsställande att veta att jag verkligen behövs och gör nytta.