Lärmiljö

Inspirerande lärmiljöer

Publicerad 4 oktober 2022
Text: Adrianna Pavlica Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Skolmiljön behöver bli bättre och mer inspirerande, tycker läraren Emma Widegren i en ny bok, där hon tipsar om hur man med små medel kan göra stor skillnad i klassrummet.

Emma Widegren tipsar om hur man skapar inspiration i ett klassrum.

I boken ”Rum för aktivt lärande” vill Emma Widegren visa på samspelet mellan undervisning, lärande och miljö.
– Undervisning och lärmiljö hänger intimt ihop! En bra lärmiljö ska vara inbjudande, erbjuda flera olika användningsmöjligheter och vara tydlig med vilka förväntningar den sänder ut, säger hon.
Emma Widegrens bästa tips är att skapa tre arenor i klassrummet: en för lyssnande, en för samtal och möten, och en för den enskilda tanken.
– Genom att bygga mindre rum i rummet skapar vi olika miljöer men också en trygg känsla och avskildhet när det behövs. Använd skärmar för att avgränsa och skapa fokus om det finns möjlighet. Se till att väva in rörelse i både lektioner och aktiviteter. Fundera över om rummet är anpassade efter dina elever. Exempelvis kan man se om elever kan sitta, stå eller ligga på mage under olika typer av arbete.

”Det handlar inte om att köpa in nya och dyra möbler utan att ta vara på de som redan finns och fundera ett varv till.”

Kan vara gratis
Tre frågor som Emma Widegren ställer sig är: Finns det möjligheter att mötas på olika sätt? Är rummet inbjudande och inspirerande? Inbjuder rummet till delaktighet och utforskande? Svaren behöver inte kosta något.
– Det handlar inte om att köpa in nya och dyra möbler, utan att ta vara på de som redan finns och fundera ett varv till på hur de kan placeras. Till exempel kan man vända bänkar mot en vägg för att skapa lugn och fokus, några bänkar kan sättas i grupper av olika storlek för samtal och kommunikation, och några bänkar kanske placeras bäst en och en eller två och två, säger Emma Widegren.

Trappor och pallar
Det går också att satsa ännu mer på lärmiljön. Tack vare en engagerad rektor har Emma Widegren och hennes kolleger kunnat skapa ett kreativt klassrum för sina elever.
– Vi har bord av olika storlekar, trappor, pallar, balanspallar, soffor och puffar. Vi har fått fina möjligheter att ständigt arbeta med elevernas lärmiljö – och också låta den utvecklas med eleverna. Miljöerna ser helt olika ut när de kommer till oss i förskoleklass och när de lämnar oss i slutet av årskurs 3.