Prisad lärare

Pratar om annat än ämnet

Publicerad 11 februari 2020
Text: Adrianna Pavlica
Andreas Claesson tar emot pris på Lärargalan i november. Foto: Lärargalan
Andreas Claesson tar emot pris på Lärargalan i november. Foto: Lärargalan

Andreas Claesson, prisad som Årets högstadielärare 2019 på Lärargalan, pratar om mer än matte med sina elever.
– Jag försöker se på deras vardag ur deras perspektiv, vad som är viktigt för dem och vad de vill veta, säger han.

Vid Lärargalan i november prisades en rad lärare. En av dem är Andreas Claesson, lärare i matte, fysik och teknik på Bäckaskolan i Gnosjö. Han snubblade in på lärarbanan efter att ha läst fristående kurser, och fått höra att han är bra på att förklara. Andreas Claesson har nu arbetat som högstadielärare i sju år.
–Den stora utmaningen är ju att det inte bara är en ämnesspecifik kunskap man behöver, utan man måste också kunna hantera människor som många gånger är väldigt osäkra. Det är ju i en tid i livet där man provar på identiteter och det kan vara viktigare för dem att ha vänner än att koncentrera sig på mattelektionen. Ur deras perspektiv kan det vara rationellt att spela pajas i klassrummet för det är så man skaffar sig vänner. De mönstren måste man bli duktig på att hitta som lärare.
Hur uppnår du det?
– Jag pratar mycket om annat än ämnet. Det kan låta som att det inte är en lärares roll men jag tror att man måste ta upp saker som är problematiska i klassrummet, som till exempel betygshets eller kränkningar.

”När jag pratar betyg försöker jag att avdramatisera det”

Kunskap viktigare än betyg
Just tankar kring betyg upplever Andreas Claesson är centrala för många elever.
– När jag pratar betyg försöker jag att avdramatisera det, säga att det viktigaste är kunskapen. Jag försöker att lyfta deras blickar från bara det kommande provet, och blicka mot framtiden. Det är ett medel för att ta sig vidare, inget annat.
Andreas Claesson menar att lärare behöver ta sig tid att prata om saker som är lite mer övergripande för att eleverna ska få helhetssyn.
– Många ifrågasätter om det är skolans uppgift att uppfostra elever men jag tror inte att vi kommer undan från det uppdraget, för de är här så mycket.
Motiveringen som ledde till hyllningen på Lärargalan handlar om att Andreas Claesson gör sina elever studiemotiverade och får dem att vilja lyckas.
– Vad kan jag annat säga än att det känns jättebra. Ärofyllt. Jag har svårt att tänka mig något finare att vinna.