Sjuorna på Astrid Lindgrens skola i Vimmerby ”kickstartar” hjärnan med två pulspass i veckan. Då blir det lättare att lära sig matte, engelska och svenska. Och kanske lugnare på skolgården.
– Hjärnan syresätts bättre vid konditionsträning än om man sitter stilla.
Efter ett pulspass kan eleverna hänga med bättre på de teoretiska lektionerna, en förhöjd inlärningseffekt som finns kvar mellan 1,5 och 2 timmar, säger Torbjörn Bodman, idrottslärare på Astrid Lindgrens skola.
– För eleverna brukar vi förklara att det blir som en kickstart för hjärnan på morgonen när de håller igång fysiskt, säger Sofie Nyström, också idrottslärare på skolan.
Pulsprojektet startade höstterminen 2017, omfattar nu ett 100-tal elever i sjuan och ska införas successivt så att hela högstadiet omfattas 2019.
Pulspassen – som ges utöver veckans två ordinarie idrottstimmar – är 30 minuter långa, hålls i skolans idrottshall i form av lekar, bollspel, hinderbanor eller annat som höjer pulsen.
Med hjälp av pulsmätare och en projektor ser eleverna på en skärm hur deras puls ligger. Olika färger signalerar olika nivåer, till exempel grönt när man nått 70 procent av sin maxpuls.
– Då startar en klocka, sedan ska man ligga på 70–90 procent i 20 minuter. Då är det klart och eleverna kan gå och duscha, säger Sofie Nyström.
Metoden kommer från Chicago, där lärare använt den i 15 år och stora amerikanska universitet har utvärderat.
– Där forskar de inte längre om metoden, de vet att den fungerar, säger Torbjörn Bodman.
Han berättar att en del elever i början av vårterminen 2018 blev förundrade över att de måste anstränga sig mer än tidigare för att komma upp i hög puls.
Bättre kondition
– Det enkla svaret är förstås att de fått bättre kondition! Då blir de glada och fortsätter köra på …
Grundtanken med Pulsprojektet är dock inte bättre kondition, utan att höja elevernas inlärningskapacitet och därmed avgångsbetygen.
– Våra elever har inte jättedåliga resultat, men här finns utvecklingspotential, säger rektor Josephine Svensson.
– Eftersom det finns forskning som visar en bättre inlärning efter att eleverna varit fysiskt aktiva, hoppas jag som rektor att det ska ge effekter hos oss också.
– Dessutom tycker jag att de här sjuorna är lugnare än tidigare årgångar. Kanske är det en positiv effekt av den extra träningen, säger Josephine Svensson.
Kungsgatan 13
Kontaktperson: Josephine Svensson
Tel: 0492-76 92 44
www.vimmerby.se/barn-utbildning